Chevrolet Corvette Stingray C8 Z51 3LT / Sv-såld / Nyservad

1 199 500 kr

FORDONSDATA


Fordonsår2022
TypSportkupé
Miltal1589
DrivmedelBensin
FärgBlå
VäxellådaAutomat

MÅNADSKOSTNAD

30 493 kr

INTRESSEANMÄLAN


visa mer info

UTRUSTNING


  • Torch Red seat belt color
  • Competition Sport bucket seats
  • Z51 Performance Package
  • Performance data and video recorder
  • Bose Performance 14-speaker audio
  • GT2 Bucket seats
  • 12V-UTTAG
  • ABS-bromsar
  • ACC
  • ACC 2 klimatzoner
  • Airbag förare
  • Airbag passagerare fram
  • Android Auto
  • Antisladd
  • Apple CarPlay
  • AUX-ingång
  • Avstängningsbar airbag passagerare
  • Backkamera
  • Bluetooth (handsfree)
  • Centrallås (fjärrstyrt)
  • Digitalt mätarhus
  • Elhissar (fram)
  • Elstol förare
  • Elstol passagerare
  • Eluppvärmda sidospeglar
  • Euro 6
  • Fartbegränsare
  • Farthållare
  • Fjärrstyrd start
  • Färddator
  • Keyless
  • LED Strålkastare
  • Ljussensor
  • Läslampa
  • Mattor (textil)
  • Multifunktionsratt
  • Regnsensor
  • Servostyrning
  • Sidoairbags
  • Sminkspegel
  • Start-/stoppfunktion
  • Startspärr
  • Svensksåld
  • Touch-/Pekskärm
  • USB-uttag
  • Yttertemperaturmätare
  • Som europeisk sportbil så är det Porsches 911 som håller titeln för längsta kontinuerliga produktionstid. Ett fordon som är i stort helt synonymt med hela segmentet. Men på andra sidan atlanten finns det en annan aktör som inte bara är lika "gammal-i-gamet" utan till och med ännu äldre och med sina rötter ännu djupare i den amerikanska motorkulturen. Självklart talar vi om Chevrolets Corvette. Det var redan i början av 50-talet som Chevrolet presenterade sin nya sportbil. I tiden representerade bilen långt mycket mer än bara hårdvaran. Den kom snabbt att bli en symbol för efterkrigstiden och det starka USA som hade satt siktet på en blomstrande framtid. C1 generationen bar en kaross av glasfiber och drevs av initialt av en sex cylindrig motor men växte snabbt till en V8. Och just detta receptet höll man fast vid hela vägen fram till 2019. Det var nämligen med C7 generationen som Corvette teamet konstaterade att man inte längre kunde få ut mer av en bakhjulsdriven bil med den motorplacering som man haft framför föraren. De sagt så är det något man kom fram till efter att ha producerat C7 ZR1 med 755hk. C8 generationen kom således att bli den första med mittmotor-konfiguration med sitt drivpaket bakom coupen. 
    
    Följderna av detta är såklart en bil som har mer attraktiva köregenskaper delvis med tanke på motorns placering och bilens viktfördelning men också med tanke på GM's fenomenala MagRide teknik som idag används av en rad av världens främsta sportbilstillverkare för att kunna erbjuda en adaptiv dämpare som presterar oavsett omständigheterna. 
    
    Detta exemplar presenteras i Riptide Blue Metallic och i sitt absolut topp utförande med utrustningsnivån 3LT med Z51 prestanda höjande tillval. Dom är bra på mycket amerikanerna men de kanske inte har super bra namn på sina tillval... Som en del av Z51 paketet får bilen bättre aerodynamik här i ett metallic svart utförande och bland annat bättre bromsar som här vilar bakom bilen svarta fem-ekrade fälgar. Det är en synnerligen aggressiv exteriör som är tydlig med bilens prestanda och som mycket väl klär i den metallic blåa kulören. Insidan går i svart med inslag av rött. Här är helt klart höjdpunkten 'GT2' skalstolarna som ser till att föraren hålls på plats när man börjar köra aktivt. En del av 3LT tillvalet finns här i form av möjligheten att använda bilens kamera system för att logga varvtider. Även Ljudsystemet från BOSE är en del av detta paket.
    
    En svensksåld C8 med hel rätt specifikation och med ringa 1589mil indikerat. Säljes nyservad och redo för sommaren. Ett enormt körglatt alternativ för den som vill sticka ut.