Det har alltid varit något speciellt med BMWs E30. Det är en bil som aldrig tycks ha dippat hos entusiaster. Under sent 80-tal och tidigt 90-tal så erbjöd E30 karossen körglädje mer än någon annan bil i segmenetet. Mer än de flesta andra bilar i produktion faktiskt. Varianter som 325i med 170hk rak sexa var ett unikum i tid och för att inte tala om M3 som var en renodlad homologerings bil för motorsport. Men även i sitt absolut vildaste utförande så blev det aldrig mer än 238hk från 2,5l. Men tänk om...
Denna bil är byggd med tanke av vad som kunde ha blivit om man vred upp E30 plattformen till 11. Det är en bil med en ganska busig personlighet som man närmar sig. Den diamant svarta exteriören sitter ganska argt på en uppsättning fälgar i Alpina design med borstad läpp. Hela bilen får mycket av sin attityd från sitt M Technic II paket som ger den lite oansenliga coupen ett bra dos av attityd. Men även med sitt busig yttre så ger inte bilen någon antydan på sitt starkaste personlighetsdrag. Inte heller när man tar plats i läder stolen på förarsidan så får man så mycket antydan om vad som gör bilen riktigt speciell...allt som möter ögat verkar höra hemma i en 'vanlig' E30... men lite konstigt är det ändå att växelväljaren visar mönstret av en sex växlad bil... Alla E30 va ju fem växlade... Utan att lyfta huven så är det faktiskt bara detta som avslöjar drivpaketet som är lyft från lillebror E36 M3. 321hk och 350nm lämnar 3,2l spisen ut till bakaxlen genom en LSD. Ett ganska stort steg att ta från de 170hk som egentligen fanns under huven på denna 325is.
Helheten är definitionen av en 'sleeper'. En bil som utåt är anonym men som lämnar det mesta bakom sig från ett rödljus. Och allt inlindat i det mest tidlösa BMW har byggt.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se