BMW M3 E46 Coupé / UNIKUM / 1058mil / Sv-såld / 3 ägare

1 099 333 kr

FORDONSDATA


Fordonsår2005
TypSportkupé
Miltal1058
DrivmedelBensin
FärgGul
VäxellådaAutomat

MÅNADSKOSTNAD

27 946 kr

INTRESSEANMÄLAN


visa mer info

UTRUSTNING


  • 12V-UTTAG
  • ABS-bromsar
  • ACC
  • Airbag förare
  • Airbag passagerare fram
  • Antisladd
  • Avbländande innerbackspegel
  • Avstängningsbar airbag passagerare
  • Bi-xenonstrålkastare
  • CD-Stereo
  • Centrallås
  • Elhissar (fram)
  • Elstol förare med minne
  • Eluppvärmda sidospeglar
  • Färddator
  • GPS
  • ISOFIX-fästen bak
  • Klädsel (helskinn)
  • Läslampa
  • Multifunktionsratt
  • Regnsensor
  • Servostyrning
  • Sidoairbags
  • Sminkspegel
  • Sportratt
  • Sportstolar
  • Startspärr
  • Stöldlarm
  • Svensksåld
  • Sätesvärme (fram)
  • Uppvärmda spolare
  • Yttertemperaturmätare
  • Det är få modeller som är mer ikoniska än BMWs M3. Med sina rötter djupt i motorsport så har det alltid varit en modell bär ett stort ansvar för ett förmedla BMWs "M - DNA" ut till slutkund. Historien börjar redan i mitten av 80-talet och inom tyska DTM serien som krävde att bilarna som skulle tävla var baserade runt riktiga bilar som gemene man kunde köpa. Tillverkarna hittade snabbt kryphål genom reglementet genom att tillverka specialmodeller som mer eller mindre bara byggdes för att modellen skulle kunna tävla. Och det är i ett sådan här saga som BMWs M3 först tar form. Den nu legendariska E30 M3 delade inte många komponenter med sina E30 syskon utan fick istället en motorsport utvecklad motor med motorkod S14 samt ett chassi som var utvecklat av samma anledning. Allt doldes under ett ganska väl modifierat yttre med breddade skärmar och en dominant vinge baktill. E30 M3 födde ett nytt segment av bilar. Ett segment som idag kantas av modeller som Mercedes C63 och Audis RS modeller.
    
    Modellen som följde gick under modellkoden E36 och mötes initialt av mindre lovord. Bilen var större och tyngre och inte heller längre byggd för motorsport på samma sätt som sin föregångare. Men med 00-talet levererade BMW igen. E46 karossen är idag en av de mest åtråvärda versionerna av BMW M3 och med god anledning. S54 motorn på 3,2L levererade hela 343 hk och andades genom individuella insug och ut genom ett sportavgassystem med en av vår tids mest ikoniska motorljud som biprodukt.
    
    Detta exemplar såldes nytt av Björkmans Bil år 2005. Näst sista modellåret. Till sin första brukare som 2011 sålde bilen vidare till sin andra brukare. Då med dryga 860 mil indikerat. Denna herre ägde bilen mellan 2011 och 2022 och körde endast 200 mil. Idag är bilen hos sin tredje brukare med en mätarställning på 1058 mil . Att säga att bilen använts sparsamt är en vår underdrift. Skicket är svårt att beskriva för den som inte har upplevt att köpa en ny E46. 
    
    Exteriören går i BMW mest extroverta färg för E46 M3. Phoenix Yellow. En gul kulör som nästan bäst beskrivs som radioaktivt gul. Karossen vilar på 18" fälgar i klassiska Shadow Chrome lindat i Michelin gummi. Som sig bör. Inte helt oväntat så är det en exteriör som upplevs utan defekter eller skavanker. Insidan är betydligt mer nedtonad. Svart läder dominerar här med en dekorpanel i titan silver. Och det är nästan här som man bäst upplever milen och skicket. Lädret. Lukten. Känslan. Ord finns inte för att beskriva det.
    
    Idag måste detta exemplar stå som ett av världens absolut främsta exemplar av denna generationens M3. Svensksålt. 3 "brukare" och med dryga 1000mil. I den mest åtråvärda färgen i ett skick som saknar motstycke. Det kommer inte bättre exemplar så för den som vill ha det absolut bästa. This is it.
    
    För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se