Det finns olika nivåer på allt. När man skaffar sig familj så växer ofta bilen med i övergången. Kanske en kombi? Två ungar till och dvärgpudel? Minibuss! På samma sätt finns det nivåer för den som vill köra bana. Men det är inte många som vågar ta steget fullt ut. Detta mina damer och herrar är vad som händer när man tar steget fullt ut med en bil som man vill köra bana med.
Producerad av Caterham i ett samarbete med Lola. Två giganter på att göra inte så gigantiska bilar. Lola som mest är fokuserat på att bygga LMP och andra prototyp-chassi för racing har som sagt här gått samman med Caterham i tillverkningen av SP 300R. En bil som är baserad runt en aluminum 'honeycomb' monocoque och är baserad runt Lolas B08/90 Sports 2000 chassi och huserar en djup sittbrunn med en körställning som direkt för tankarna till LMP-bilar. Över passagerarplatsen ligger ett aerodynamiskt skydd som kan lyftas bort och frigöra plats till passagerarstolen som medföljer. Framför föraren finns en funktions fokuserad ratt med knappar för timer,pitspeed och radio tillsammans med en rad andra funktioner. Bakom,padlar för den sekventiella lådan samt en paddel för styrning av kopplingen. Precis som i en formel-bil.
Nackstödet på passagerarsidan är här ersatt med ett insug till turbosystemet från Garett som i denna bil ersatt kompressorn. Detta för ökad respons och ökad effekt från 300 till 430hk från Ford Duratec 2L motorn som är stumt monterad mot brandväggen med växellådan hängandes bakom. Att lyfta av skalet på denna bil visar en konstruktion som mer bekant ses på en formelbil. Där bakvagn är hängd från växellådan med ställbarhet till dämparna ovan. Kolfiber löper genomgående och längst bak en stor vinge helt konstruerad i kolfiber. I vardera hörna 13" hjul från ATS som även med däck är fjäderlätta. Att summera upp denna bil i en text är svårt men siffrorna är rätt talande.
Vikt: 550kg
Effekt: 430hp
Downforce: 500kg
Hela karossen är klädd med ett skal i kolfiber. Ett tillval som vid inköpstillfället kostade 45.000 euro extra.
Bilen säljs med ett tillbehörspaket som omfattar,Tre uppsättningar hjul - två slicks varav en helt nya och en tredje som är med nya regndäck monterade. Passagerarstol med tillhörande bälten. Airjack-system. Dräneringssystem till bränslecell. Extra uppsättning bromsbelägg. Extra drivaxel samt hårda fjädrar.
Mot kostnad kan bilen även säljas med tillhörande Brian James trailer. Anpassad för bilen och tillbehör. Säkerhetsutrustning för föraren kan också ingå i samma tilläggspaket. För detaljer gällande trailer och tillbehörspaket vänligen kontakta oss för mer ingående information.
En sparsamt använd bil med 25 timmar körtid loggat. Okrockad och skadefri. Metikulöst skött och startklar för dig som vill vinna alla,ALLA trackdays denna sidan av Le Mans.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se