Porsche 964 Carrera 2

SÅLD

FORDONSDATA


Fordonsår1992
TypSportkupé
Miltal17230
DrivmedelBensin
FärgLila
VäxellådaManuell

INTRESSEANMÄLAN


visa mer info

UTRUSTNING


  • Klädsel (tyg)
  • Sportstolar
  • RS koppling
  • RS svänghjul
  • RS motorfästen
  • RS krängningshämmare
  • RS short shifter
  • RS dörrsidor
  • RS Bagagerumsmatta
  • Momo 996 Cup ratt
  • Recaro Pole Position
  • Schroth sex punkts bälte
  • Big Red frambromsar
  • RS bromsar bak
  • Öhlins Road&Track chassi
  • Öhlins topplagringar
  • 993 RS diffbroms
  • Heigo Halvbur
  • Cuprör
  • Elhissar (fram)
  • 12V-UTTAG
  • Centrallås
  • Digital hastighetsmätare
  • Farthållare
  • Lättmetallfälgar Speedline
  • Ombyggt växellänkage 'Golden Rod'
  • Som en av de äldsta sportbilsmodellerna någonsin med åtta generationer och otaliga iterationer och versioner så finns det en 911 för alla. Nästan oavsett vad du vill använda den till. Lika många Porsche-ägare som det finns,finns det också individuella och personliga bilar. Ett strålande exempel på detta har vi här i form av denna ljuvliga Ametysth-lila 964. Med lanseringen av de så kallade 'trans-axel' bilarna. 924,944 och 928 var tanken att världens mest kända sportbil skulle gå i graven i mitten av 80-talet men tack vare stark påbackning av sina kunder lanserade Porsche 1989 nya 964.  Redan vid lanseringen en bil som var i teknisk framkant och lanseringsmodellen Carrera 4 implementerade för första gången fyrhjulsdrift i 911-segmentet,något som till stor del lånats av storebror 959. Trots detta så var det en svår start för den nya modellen mycket tack vare finanskrisen 1990. För att hjälpa försäljningen erbjöd man samma år också bilen med endast drivning till bakhjulen i form av Carrera 2-varianten. 
    
    År 1992 så föds denna Carrera 2 på fabriken i Zuffenhausen med manuell växellåda och utan sollucka,något som kom att ha stor betydelse längre fram i bilens liv. Färgkombinationen kunde inte representerat 90-talet bättre. Ametysth Metallic exteriör över en lika lila interiör. En färgkombination som fyller denna 911 med en underbar karaktär. Exteriören sitter aggressivt över sina Speedline splitfälgar tack vare sitt special-beställda Öhlins Road&Track-chassi. Fronten pryds av en mycket diskret 'RS' läpp och insug för bromskylning i stötfångaren tillsammans med gula framlampor för att cementera känslan av banbil. Speedline-fälgarna är skodda i Michelin Pilot Sport Cup 2 och i sidorutorna bär bilen stolt klistermärken som en påminnelse om de äventyr den varit på. 
    
    Men även om den absolut underbara exteriören är unik och tämligen speciell så är det ingenting mot insidan. Med ett klick på dom nätta dörrhandtagen öppnar man upp till en svart/lila insida och innan man ens tar plats i de aggressiva Recaro skalstolarna så kan man andas in hur mycket kärlek och eftertanke som gått in i denna 964. Det som man först lägger märke till är klädseln på skalstolarna som går i svart/rött/rosa och orange och strax bakom en halvbur från Heigo med sex punkts-bälte från Schroth för föraren. Väl nere på förarplatsen så har du en Porsche märkt Momo-ratt i mocka framför dig och bakom den lyser det lila igenom från instrumentpanelen. En färg som återkommer i innertak och mattset. Dörrsidorna är av RS variant med en bekant ögla för att öppna. Hela insidan andas av en kombination av personlighet och fokusering på aktiv körning på ett sätt som få bilar skulle klara av. 
    
    Idag är detta så bra och speciell som en 964 blir. Ametysth Metallic över lila inredning. Ingen taklucka,manuellt växlad och med drivning endast till bakhjulen. En synnerligen väldokumenterad bil för dig som vågar dig utanför gråskalan.
    
    För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se