Efter en succé start för efterträdaren till 356 - Porsches ikoniska 911 så var tillverkaren hungrig för mer. Man ville ge möjligheten till en billigare bil men samtidigt hålla ner utvecklings och produktions kostnaderna. Det nya 911 chassit ämnade sig perfekt till detta. Lösningen var till synes ganska enkel. Samma bil,samma proportioner men...enklare och framför allt så lyfte man drivpaketet från 356. Alltså en 4 cylindrig motor på runt 90hk. Man tog helt enkelt det man hade för att skapa något nytt. Den nya modellen fick namnet 912.
Detta exemplar påminner en on hur vacker och enkel tidiga Porschar är. Allting är nätt och precis vad som krävs för en lyckad entusiastbil. Idag är receptet såklart det samma men det är underbart att se skillnaden. En ny 992 idag levereras med 305 dimension på sina bakhjul medans denna elfenbens vita lilla 912 nöjer sig med att vila på ringa 165 i bredd. Exteriören är i övrigt enkel. Den ljusa kulören kompletteras av stötfångare och fönster detaljer i krom. Öppna dörren och man känner snabbt igen sig från en tidig 911. Det mesta är det samma men ett fåtal skillnader blir snabbt uppenbara. Mest anmärkningsvärt är nog instrumenthuset som traditionellt i en 911 huserar fem mätartavlor men här i lillebror så återfinns endast tre. Åter igen,precis vad som behövs och inget onödigt. Instrumentbrädan är även hem till en enkel AM/FM radio och längst ut på passagerarsidan ett enkelt 912 emblem.
Efter endast fyra år så lanserade Porsche 914 som var tänkt att ersätta 912 som instegsmodell. Dryga 30000 bilar hann tillverkas och levereras innan den nya lilla Targan ersatte 912 och vi är nu stolta över att kunna erbjuda en kakbit Porsche historia genom denna fantastiska 912. En tämligen välbevarad orginalbil,såld ny till den amerikanska marknaden där den under många år stod orörd. En fantastiskt vacker och startklar entusiastbil som kanske personifierar vårt mantra "drivers passion" bättre än något annat.
För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se
Refnr: P37