Ferrari F430

SÅLD

FORDONSDATA


Fordonsår2005
TypSportkupé
Miltal3598
DrivmedelBensin
FärgRöd
VäxellådaAutomat

INTRESSEANMÄLAN


visa mer info

UTRUSTNING


  • ABS-bromsar
  • ACC
  • Airbag förare
  • Airbag passagerare fram
  • Antisladd
  • Avstängningsbar airbag
  • Bi-xenonstrålkastare
  • CD-Stereo
  • Elhissar (fram)
  • Färddator
  • Startspärr
  • Svensksåld
  • Yttertemperaturmätare
  • 12V-UTTAG
  • Antispinn
  • Centrallås (fjärrstyrt)
  • Digital hastighetsmätare
  • Klädsel (helskinn)
  • Lättmetallfälgar
  • Mattor (textil)
  • Växelpaddlar
  • Skalstolar i kolfiber
  • Servostyrning
  • Keramiska bromsar
  • Fyrpunktsbälte
  • Scuderia sköld
  • Präglad Cavallino
  • Att be ett dagisbarn att beskriva en sportbil resulterar sannolikt i att man får tillbaka en teckning av en röd bil som inte ser ut som grannens SAAB. Det är precis som att det ligger i vårt DNA att så ska det vara och det skulle isåfall vara Ferraris kanske största bedrift. När tiden var kommen att ersätta företagets framgångsrika 360 Modena 2004 gjorde Ferrari vad dom gör absolut bäst. Flyttade mållinjen för motståndet. Den nya bilen fick en 4.3 liters V8 med 490hk och ett ljud som får precis varenda hår på kroppen att stå rakt upp. F430 var ett faktum.
    
    Idag markerar bilen något mycket viktigare. Man glömmer ofta att en Ferrari med sug-mittmotor V8 är något världen har varit utan i snart 10 år och även om 458 var sista modellen så är det något alldeles unikt med en F430. Den är råare. Mer avskalad och mer mekanisk. Som en sportbil bör vara.
    
    Att lägga ögonen på detta exemplar är ett rent nöje. Rosso Scuderia med de ikoniska fem-ekrade fälgarna och Scuderia sköldar. Bakom fälgarna döljer sig stora keramiska skivor med röda ok. Det blir tydligt i takt med att man tar in exteriören mentalt att det inte bara var mekaniskt som man flyttade mållinjen utan även när det kommer till designen. De delikata baklamporna ligger som insänkta över stötfångaren och de rena coupe-linjerna får ostört mötas av glas partiet över motorrummet. Insidan bjuder på en läderklädd symfoni i svart med präglad Cavallino hästar i nackstöden på kolfiberskalstolarna som även pryds med fyrpunktsbälten i rött. Instrumentpanelen är enkel. Framför föraren ett instrumenthus med en stor röd varvräknare mitt framför dig och resten av panelen omfattar endast en radio och AC reglage. Mycket mer än så behövs väl ändå inte? F430 är första gången vi fick se Ferraris Manettino reglage på ratten som hjälper föraren med olika körlägen. Lägen som påverkar motor respons och växlings hastighet. 
    
    Detta exemplar måste framstå som en av de bäst bevarade bilarna som är sålda ny i Sverige. Mirakulöst underhållen av Ferrari Sverige sedan ny och i ett enastående skick.
    
    För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se