Alpina B6 S Coupé / Nr: 80/195 / 5793 mil /

749 666 kr

FORDONSDATA


Fordonsår2009
TypSportkupé
Miltal5793
DrivmedelBensin
FärgRöd
VäxellådaAutomat

MÅNADSKOSTNAD

18 803 kr

INTRESSEANMÄLAN


visa mer info

UTRUSTNING


  • Ruby Red II - Special lack
  • Belysta instegslister
  • Alpina-emblem i ryggstöd
  • Lavalina Linnen utökat läder
  • Airbag förare
  • Airbag passagerare fram
  • Elstol förare
  • Elhissar (fram)
  • GPS
  • Eljusterbar ratt
  • Läslampa
  • Ljussensor
  • Elstol förare med minne
  • Multifunktionsratt
  • Lättmetallfälgar
  • Centrallås
  • Sportratt
  • Elstolar fram (med minne)
  • Antisladd
  • GPS (i instrumentbrädan)
  • Färddator
  • ACC
  • Yttertemperaturmätare
  • Mattor (textil)
  • Bi-xenonstrålkastare
  • Panoramatak (öppningsbar)
  • Bagagerumsmatta
  • Fartbegränsare
  • Elinfällbara sidospeglar
  • Röststyrning
  • Klädsel (helskinn)
  • Servostyrning
  • I ungefär 60 år så har Buchloe i Bavaria Tyskland varit hem åt en biltillverkare som som alltid har gått sin egen väg. Alpina. Ett företag som har sina rötter djupt rotade i motorsport och har under hela företagets historia gått hand i hand med BMW som har stått som bas för deras egna bilar. Även om det på pappret kan verka som en liknande produkt som BMWs egna M bilar så är Alpinas kreationer något helt annat. Där BMW har satt fokus på att göra mer och mer fokuserade maskiner gör Alpina bilar som kombinerar kraft och prestanda med komfort,stil och elegans.
    
    Modellbeteckningarna är enkla. Iallfall idag. B,för Bovensiepen som är familjenamnet följt av BMWs sifferbenämning. Som i detta fallet B6. B6 S närmare bestämt. B6 S som här baseras runt BMW E63 6-serie följer i ett långt led av Alpina GT couper. Under huven hittar vi en masserad 4,4L V8 som även kompressormatats. slutprodukten är en linjär effektkurva tack vare kompressorn med en totaleffekt på 530hk och 725nm. Detta exemplar är nummer 80 av 195 tillverkade bilar och kom till Sverige 2012 då med strax över 3200mil. 4 brukare har sedan dess haft nöjet att ha en av världens absolut mest unika GT bilar. 
    
    Det är färgen som slår en först när man lägger ögonen på bilen. Specialbeställd i 'Ruby Red II' så är det sannolikt det ända exemplaret i denna färg. Längs fronten och över sidorna löder de ikoniska Alpina-stripesen. Unikt för B6 S är även huven som till att börja med är tillverkad i kolfiber för att spara 10kg men också okulärt annorlunda tack vare sina ventilations hål. I sin helhet så är det en mycket sober exteriör. Långt mycket mer diskret än BMWs egna kreationer. Insidan är precis lika unik som exteriören.  Klädd helt i 'Lavalina Linnen' med röda kontrastsömmar och inslag för att på ett klädsamt sätt väva in exteriörfärgen. Dekorpanel i trä. Såklart. Framför föraren ett Alpina signum med de blåa mätartavlorna och en annan unik lösning. Ratten,som har markeringar för plus och minus för att visa vart växlingsknapparna sitter.
    
    Detta är ett fantastiskt exemplar. Kanske till och med ett av de bästa som vi har kvar av denna modellen och där till i en helt unik specifikation. Med ringa 5793mil indikerat så är detta en bil som kvarstår i orginallack och som givetvis aldrig vinterkörts. I 60 år så har vi haft Alpina till att bygga världens kanske bästa GT bilar men i en värld där el blir en allt större del av produktionsbilarna så har Bovensiepien familjen valt att sälja sitt Alpina till BMW och istället fokusera på bilar med förbränningsmotorer i ett nytt bolag. Vad BMW ska göra med Alpina framåt vet bara dom själva men vår gissning är att det kanske inte blir fler kompressormatade V8or.
    
    För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se