BMWs E31 kaross är något av det vackraste som företaget har tillverkat. Det må låta som en åsikt men vi menar att det bör betraktas som fakta. Med den eleganta coupen var mycket mycket mer än bara en elegant coupe. Den tillsammans med sin kusin E32 7-serie stod nämligen som startskottet för en tour-de-force hela den euroepiska motorindustrin. Det var nämligen i slutet av 80-talet man stod inför ett modell skifte av 7-serien och BMW tar ett stort beslut. Flaggskeppet ska nämligen för första gången erbjudas med 12 cylindrar för att erbjuda den ultimata körupplevelsen. Ett par år senare när E31 8-serien introducerades erbjöds även denna extrema coupe med 12 cylindrar. Denna händelse i sig är ett viktigt steg för märket i sig men i ett bredare perspektiv så forcerade detta konkurrenten Mercedes att gå tillbaka till ritbordet för att anpassa sina kommande modeller för samma motorkonfiguration. Och detta var startskottet på en tuppfäktning som kom att forma hela lyx segmentet egentligen hela vägen fram till bara för något år sen. Denna underbara 850i är daterad 1992 och tillverkad för den tyska marknaden. Bilen kom till Sverige redan 1996 och har sedan dess haft ringa 3 faktiska brukare. Den eleganta karossiluetten är klädd i en metallic grå kulör som BMW själv benämner som Diamantsvart och vilar på modellenliga Alpina-fälgar skodda i Pirelli-gummi. Det är en sober och nedtona utsida som är tillsynes fri från onödiga detaljer och designmässigt årtionden framför konkurrenterna. Insidan är även den före sin tid men i typisk BMW anda förarorienterad. Här inne märks tydligt att bilen var ett tekniskt under i sin tid. Läderklädslen går i silver-grått. Nästan mot vitt. Framför föraren ett enkelt intrumenthus som domineras av varvräknare och en hastighetsmätare som löper hela vägen till 300. Den enkla digitala trippmätaren strax där under visar bilen något anmärkningsvärda mätarställning. Ringa 6383mil från det att bilen lämnade fabriksbandet 1992. Och när man ser sig omkring så slås man snabbt av hur enormt välbevarad bilen är. Mittkonsolen huserar färddatorn och strax under tidsenliga Blaupunkt-stereon. Det är verkligen en tidsmaskin tillbaka till 90-talet. Till en era där man inte skämdes för sig när man valde att göra en enorm coupe med 12 cylindrar för att vara marknadsledare. En tidsmaskin som visar BMW när märket är som absolut bäst. 6383mil och endast 4 faktiskta brukare gör att denna E31 850i kvarstår i ett fantastiskt skick. För fler unika objekt besök gärna vår hemsida. www.garage-11.se